Zmiany w treningu

woods-768753_1280

Monotonia nie służy treningom. Jeśli biegamy wciąż te same dystanse, tym samym tempem, po tej samej trasie, po pewnym czasie staniemy w miejscu. Organizm się przyzwyczai i jeśli nie dostanie żadnych bodźców pobudzających go do rozwoju, to rozwoju nie będzie. Nie będziemy szybsi ani nie zwiększy się nasza wydolność.

Na początku, kiedy zaczynamy biegać, nie trzeba robić wiele, aby osiągać progres. Wystarczą regularne treningi, by biegać dłużej i szybciej. 2 km bez przerwy, 5, 10… Ale przyjdzie taki moment, kiedy dalej tak się nie da. I wtedy warto pomyśleć o zmianach.

Właśnie wprowadzam takie do swojego treningu. Do tej pory robiłam w ciągu tygodnia 1 długi trening (22 km lub więcej), 2 średnie (15-18 km) i 2 krótkie (11-13 km). Do tego rozciąganie i, jak nie zapomniałam i mi się chciało, ćwiczenia ogólnorozwojowe. O ile zwiększania kilometrażu zawsze się trzymałam konsekwentnie, tak ogólnorozwojówka, zwłaszcza ćwiczenia stabilizacyjne wciąż leżą i kwiczą. A wyniki podobnie. Co postanowiłam zmienić?

  1. Do każdego treningu dodawać kilometr. Niedużo, ale w ciągu tygodnia to już 5 kilometrów więcej. Co 2-3 tygodnie robić 3 średnie treningi zamiast 2.
  2. Ćwiczenia. Wiem, że nie zacznę ich nagle robić 3 razy w tygodniu. Wiem i już. Ale postanowiłam robić co mogę. Nie mam 50 minut na rozgrzewkę, ćwiczenia, rozciąganie? To chociaż nogi albo plecy. Kilka ćwiczeń, po 3-4 serie i kilkanaście powtórzeń.
  3. Codziennie robić planki. Nie zajmują dużo czasu, a pamiętam, że kiedy robiłam je częściej, miałam zdecydowanie lepszą sylwetkę i bardziej się prostowałam.
  4. Przebieżki. Wplatać do treningów 1-2 razy w tygodniu. Żeby trochę pocisnąć, ale nie zajechać się jak porządnymi interwałami.
  5. Raz na tydzień – półtora zajechać się porządnymi interwałami. Trochę olewam, niestety.
  6. Wstawać 15 minut wcześniej. Rano naprawdę mnie nie zbawią, a dam radę wyrwać dodatkowy czas choćby na rozciąganie.

Pozornie sporo tego. Ale trzeba zwrócić uwagę na to, że są to drobiazgi. Ten dodatkowy kilometr i kilka przebieżek to nie będzie wielkie poświęcenie, a zobaczymy jakie przyniosą efekty.

Skomentuj

